вторник, 24 ноября 2015 г.

  

ИЗ ЛИТЕРАТУРНОЙ ЖИЗНИ

  Нами завершена большая работа по составлению "Антологии крымтатарской поэзии" в четырех томах. Работа эта нами совместно с покойным писателем Сафтером Нагаевым была начата еще в Ташкенте в конце 80-х годов. В последние годы, после смерти Сафтера Нагаева, мне пришлось, плотно работая, самому завершить этот труд. 
   Известно, что крымтатарская литература, наряду с азербайджанской, является самым древним из всех тюркских литератур. Последннее время мне часто приходится об этом писать. Дело в том, что некоторые задаются вопросом, так ли это. Да, я отвечаю ТАК!Мы думали, что самая древняя это турецкая литература. Но, открываем "Краткую литературную энциклопедию" 1975 года, изд-во "Советская энциклопедия". На стр. 670, 7-го тома этой Энциклопедии читаем: "Первые точно датированные произв. письменной лит-ры, созданной в М. Азии на тур. яз. относятся к сер. 13 в." Это произведения Юнуса Эмре, который жил и творил во 2-й половине 13 века.
  Самым известным автором самых первых литературных произведений на азербайджанском языке является  Низами Ганджеви, который жил и творил в основном во 2-й половине 12 века. Наш Махмуд Къырымлы, автор исторической поэмы "Юсуф и Зулейха" в 5600 строк также жил и творил в 12 веке. Следовательно, азербайджанская и крымтатарская литературы являются самыми древними из тюркских литератур.
  Если бы не депортация, то в вышеуказанную "Литературную энциклопедию" безусловно должно было включиться и имя Махмуда Къырымлы.
   Продолжаю.
  Нам известно, что основу почти всех восточных литератур составляет поэзия. Это можно сказать и о крымтатарской литературе. Отсюда, нам кажется, и ценность вышеуказанной работы – «Антологии крымтатарской поэзии», охватывающей почти десятивековой путь ее развития.
   Ниже привожу фрагмент из 2-го тома «Антологии». Конечно в оригинале на крымтатарском языке.

АЛТЫН ОРДА ДЕВРИ 
КЪЫРЫМТАТАР ШИИРИЕТИ

   Къырым, 1239 сенеси темелли суретте монгол истиляджыларынынъ элине кечкен сонъ 1428 сенесине къадар яни аман-аман эки асыр зарфында бутюн Дешт-и Къыпчакъны бирлештирген Алтын Орданынъ имаесинде булуна.
    Биз де къырымтатар язма эдебиятынынъ юкъарыда тариф эттигимиз къадимий девринден сонъ эки асырлыкъ «Алтын Орда деври»не кечемиз ки, бу ад о девирде шекилленген къоджаман Алтын Орда девлетининъ адындан келип чыкъа. Чюнки XIII асырнынъ ярысындан  XV асырнынъ биринджи черигинде (1428 сенеси) Къырым ханлыгъы мейдангъа кельгенге къадар Къырым ярым адасы шу Алтын Орда девлетининъ эркянына кире эди. Бу девирде Къырымда яратылгъан эдебий эсерлер чокъ сакъланылмаса да, тарихий менбалар шуны косьтерелер ки, Къырымнынъ муим бир медений меркези олгъан Солхат (Эски-Къырым) шеэринде олдыкъча гурьдели эдебий аят мевджут олгъандыр. Бир сыра алимлернинъ фикрине коре, XIII асырнынъ сонъында яни 1294-95 сенелери итальян туджджарлары ве ерли улемалар тарафындан тизильген ве тюркшнаслыкъ илиминде къыпчакъ (къуман) язма абидеси деп танылгъан (аслында исе къырымтатар язма абидесидир) мешур «Кодекус Куманикус»  деген латин-аджем-къуман лугъаты анджакъ Эски-Къырымда яратылгъандыр.
    «Кодекс Куманикус»ны В.Радлов, Анна-Мария фон Габен, А.Курышников ве дигер алимлер талиль эттилер. Бекир Чобан-заде исе Будапештте бу эсернинъ талили эсасында ильмий диссертация къорчалады. Эсернинъ тили акъкъында бир чокъ фикирлер мевджуттир. В.Радлов, Б.Чобан-заде, А.Самойлович, Ж.Дени оны къырымтатар тилининъ тарихий язма абидеси деп саялар. Бу догъру, эбет. Къырымда, къырымтатарлар арасында къулланмакъ макъсадынен тизильген лугъатнынъ тили, шубесиз, шу ернинъ тили яни къырымтатар тилидир. Озь вакътында бу эсернинъ тилини огренмекнен мешгъуль олгъан эдибимиз  Басыр Гъафар да «Кодекс Куманикус» лугъатындаки сёзьлернинъ 90 файызы къырымтатар тилине мевджуттир, деп сая эди1. 
___________
1. «Къырымтатар энциклопедиясы». С.358-359. 1999, Акъмесджит.

   Алтын Орда девринден беш-он сатыр олса да, эсерлери сакъланып къалгъан шаирлерден Абдульмеджид эфендини, Сейфи Сараийни, XIV асырнынъ башында «Къалендернаме» адлы фельсефий трактат язгъан Эбубекир  Мухаммедни (бу эсернинъ бир нусхасы Ташкентте Шаркъшнаслыкъ институтынынъ эльязмалар фондында булунмакъта), Мевляне Исхакъны, Ахмедходжа эфендини, Мевля Къады Мухсинни къайд эте билемиз. Лякин бунда биз о вакъытта иджретке кетип, Къырымдан тышта яни Мысырда, Суриеде яшап иджат эткен ве адлары белли олгъан шаирлерни де кирсетмек керекмиз.  
   О девирде Къырымда олдыкъча кениш эдебий аят булунгъаныны мамлюк султанларынынъ даветинен эм де Алтын Орда укюмдарларынынъ зорбалыгъы саесинде бир чокъ ерли улемаларнынъ ве шаирлернинъ Къырымдан Мысыргъа ве Суриеге кеткенлери, иджрет эткенлери акъкъында малюматлар да тасдыкълайлар. Бу ал айны вакъытта мон¬гъол-татар истилясы Къырымда даа якъын кечмиште догъгъан эдебиятнынъ инкишафыны насыл джиддий чаналатылгъанынынъ эсас себебини ве онъа насыл зарар кетирильгенини де косьтере. Белли арап тедкъикъатчысы Амин аль-Холи Къырымдан кеткен малюматлы адамлардан Къырым къадысынынъ огълу, Каирде «Аль-Бейбарсия» медресесининъ башлыгъы Дия ибн Мухаммед аль-Къырымийни (1376 сенеси вефат эткен) Рукн эд-Дин аль-Къырымийни (1381 сенеси вефат эткен) ве дигерлерини къайд эте. (Амин аль-Холи. «Связи между Нилом и Волгой». Восточная литература. М., 1962. Саифе 29).
   Къырымдан кеткенлернинъ базылары сонъра озь юртларына къайтып келе ве бир чокъ салмакълы, джиддий эсерлер яраталар. Теэссюф ки, оларнынъ пек чокъу сакъланмагъан. Эшреф Шемьи-заденинъ малюматына коре, юкъарыда анъылгъанларгъа Такълыходжа, Ахмедходжа, Танабугъа киби ве даа дигер шаирлерни де къошмакъ мумкюн.
   Къырымнынъ бу девирдеки эдебий аятыны ялынъыз Къырым муэллифлеринен сынъырламакъ догъру олмаз, деп къайд эте Нариман Абдульваап озюнинъ «Гульшен хаяллары» китабында (1999 с. Акъмесджит). Къырым юрты Алтын Орданынъ теркибий бир къысмы оларакъ, бу къоджаман девлетнинъ бутюн къысымларынен, шу джумледен о девирнинъ муим медений меркезлери олгъан Сарай ве Булгъар шеэрлеринен, ве бунынъ киби де Орта Асиянынъ тарихий виляети олгъан Хорезмнен сыкъы алякъада булунгъандыр. Шунынъ ичюн Алтын Орда территориясындаки эдебий джерьянны бири-биринен багълы суретте умумен бакъмакъ макъсаткъа уйгъун олур эди,  деп сая Нариман бей. Бу фикирнен разылашмамакъ мумкюн дегиль.
  Намлы рус шаркъшнасларындан бири В.А.Гордлевский Ялтанынъ Шаркъ музейинде тапылгъан «Китаб аль-Масабих фи аль-Тасавуф» («Суфиджиликни макътав китабы») адлы даа бир къадимий эсернинъ эльязмасы акъкъында бильдирюв япаракъ: «…бу эсернинъ муэллифи Абу Бекир Юсуф ибн аль-Хасан аль-Васытий... деп косьтерильген... Эльязманынъ эвельки саиплерининъ къайдлары иджрий эсапнен та VIII асыргъа (Милядий XIV асыргъа) аит, энъ эски къайд исе иджрий эсапнен 757-нджи йылгъа (Милядий 1355-нджи сенеге) аиттир, язынынъ озю де муим хусусиетке малик – бутюн булар Къырымда къадимий бир эльязманынъ асыл нусхасы ве я да муэллифнинъ яшагъан девирине якъын вакъытта кочюрилип язылгъан копиясы тапылгъан демеге имкян бере»,2 – деп яза.
____________
2 В. А. Гордлевский. «Сайлама эсерлери», IV том. «Наука», 1968.

    Демек, Абу Бекир Юсуфны ве онынъ шу анъылгъан эсерини де бу сырагъа къоша билемиз.
Теэссюф ки, бойле къыйметли язма абиделеримиз сонъки девирлерде биле къыргъынлыкъкъа огърап ёкъкъа чеврильдилер. Шунынъ ичюн энъ олмагъанда элимизде булунгъанларнынъ къадрине етмели, оларны огренмели, тедкъикъ этмели, олардан файдаланмалы.

Комментариев нет:

Отправить комментарий