воскресенье, 13 декабря 2015 г.

СЮРГЮНЛИК ДЕВРИНДЕ БИЗИМ АРЕКЕТЛЕРИМИЗ
(Эдебиятымызны къайгъырып, озь элимнен язылгъан эки мектюп акъкъында).

Дженктен сонъки девирде яни бутюн халкъымызнынъ сюрьгюнликте булунувы шараитинде, онынъ муим дереджеде акъ-укъукътан махрум этильгени алда, умумен эдебиятымыз да айны шойле алельхусус вазиетте булунгъанына тааджип этмеге сыра къалмай. Бизим эдебиятымыз бутюн башкъа эдебиятлар киби, идеология аппаратынынъ даимий къатты незарети ве тазыйыкъы алтында булунгъаны бир якъта турсын, онъа ан­джакъ къырымтатар эдебияты оларакъ, яни Ватандан, тувгъан юрттан, озь топрагъындан марум этильген, базы акимиет мемурларынынъ тасавурынджа эндиден сонъ келеджеги олмагъан бир халкънынъ эдебияты оларакъ айрыджа бир бакъыш, мунасебет косьтерилерек, айрыджа бир кескин незарет ве тазыйыкъ алтында булунгъаныны унутмамакъ керек.
Бизим пек хатиримизде, алтмышынджы сенелерде Эшреф Шемьи-заденинъ «Къавал» адлы шиирлер китабына рецензия язгъан эсли-башлы коммунист языджыларымыздан бири рецензиясыны: «Бу кимнинъ къавалы?» деген суальнен башлагъан эди. Яни о даа джыйынтыкънынъ мундериджесинен таныш олмадан, онынъ адында энди миллий дуйгъу, миллий аэнк къыдыра ве муэллифни бунда къабаатламакъ истей. Видждан бичаресизлиги сени! О, шу къавалнынъ сеси мемлекетте контрреволюциягъа себеп олмасын деп къоркъса керек. Бу мисаль языджыларымызнынъ насыл бир вазиетте иджат эткенлерини пек ачыкъ косьтере.
Меселе ойле къоюлгъан эди ки, гуя язылгъан эсернинъ дегиль ки озю, онынъ атта ич бир сатыры, ич бир сёзи окъуйыджыда миллий дуйгъу, озь Ватанына, ана юртына севги ислери уянтмамакъ, оларны къозгъалтмамакъ керек эмиш.
Иште, 1957 сенесинден башлап, 1987 сенеси «Йылдыз» журналында корюмли шаиримиз Шакир Селимовнынъ «Бар кучьнен!» серлевалы публицистик поэмасы басылгъангъа къадар тамам отуз йыл зарфында бойле алельхусус сыкъынтылы шараитте иджат этмеге джесаретленген ве бу вазиетте биле халкънынъ юрегине яткъан, онынъ арзу-хаялларыны акс эткен айры сатырлар, шиирлер,  джумлелер,  саифелер, эсерлер ярата бильген ве атта халкъкъа керекли, медениетимиз ичюн эмиетли китаплар чыкъара бильген айры языджыларымызнынъ фаалиетини эдебиятымызны, эдебий тилимизни сакълав ве яшатув, оны аз бучукъ олса да инкишаф эттирюв – бу озь халкъына джан-юректен хызмет этюв огърунда косьтерильген самимий гъайрет ве атта озьджесине къараманлыкъ эди.
Эбет, эр ким бирдай арекет этти, эр ким ве эр вакъыт миллий рухта, ватанперверлик рухында иджат этти десек, бу догъру олмаз. Буны энди эр бир языджынынъ япкъан ишлерине, иджадына, фаалиетине бакъып къыймет кесмек лязим.
Эр алда, эдебиятымыз бу алельхусус шараит эскенджесинде булунувына бакъмадан, баарьде асфальт къабугъыны ярып чыкъкъан от киби, сюем-сюем огге джылышып акъкъан ирмакъ киби, озь имкянларына, озь кучюне базанып, яваш-яваш озь хусусий инкишаф ёлыны араштырмакъны бир ань биле токътатмады. Эдебиятымызнынъ, тилимизнинъ бугуньки талийи, оны яшатув заруриети языджыларымызнынъ анджакъ бойле иджадий гъайретине мухтадж эди. Тиль джеэтинден шимди насыл бир зорлыкъта булунгъанымыз эр кеске белли. Я тасавур этинъиз, эгер 1957 сенесинден башлап 1992-гедже яни 35 йыл зарфында ана тилимизде газета, журнал, китаплар, языджы ве журналистлеримиз, редакция ве нешрият болюгимиз олмагъан олса, бунынъ киби де ансамбль, радио, мектеплерде ана тилинде окъутув, дерсликлер, къырымтатар тили ве эдебияты факультети олмагъан олса, бизим тилимиз, эдебиятымыз, маарифимиз насыл вазиетте олур эди?! Алла косьтермесин, буны атта тасавур этмек биле мумкюн дегиль. Албу исе бизлер Ватангъа къайтып кельгенимизнен эм газета, журнал, китаплар чыкъармагъа, радио ве телевидениени алып бармагъа, мектеплерде ана тили дерслерини бермеге, миллий мектеплер ачмагъа, мектеплер ве алий окъув юртлары ичюн дерслеиклер чыкъармагъа яни ана тилимизде эр шейни япмагъа имкянымыз олды. Бу кечкен девир къалем эйиллерининъ гъайретинен эльде этильген буюк къазанч эди.  
Эбет, языджыларымызнынъ эписи ве редакцияларымыз да керек дереджеде бутюн имкянлардан файдаландылар десек, бу янълыш олур. Лякин япылгъан мусбет ишлерге козь юммакъ – бу да гунядыр.
Асылында сюрьгюнлик девринде эдебиятымыз саасында учь муим вакъиа олды:
1) 1957 сенеси ана тилинде «Ленин байрагъы» газетасы чыкъып башламасы ве Озьбекстан языджылары бирлиги янында къырымтатар эдебияты секциясы тешкиль этильмеси.
2) 1967 сенеси Гъ.Гъулам адына эдебият ве саньат нешриятында къырымтатар эдебияты болюгининъ ачылмасы.
3) 1976 сенеси йылда эки кере чыкъкъан «Йылдыз» эдебий альманахы мейдангъа кетирильмеси ве сонъра онынъ эки айда бир кере чыкъкъан «Йылдыз» журналына чеврильмеси.
4) Шу йыллар ичинде 20-ден зияде эдибимизнинъ СССР Языджылары бирлиги азалыгъына къабул олунмасы.
Къырымтатар эдебиятынынъ тарихы, онынъ кечмиши хусусында сёзь юрьсетир экенмиз, бу тедбирлернинъ де келип чыкъувы ве амельге ашувы тарихлары устюнде къыскъадан токъталмакъ истейим.
Бу ерде шуны айтмакъ истер эдик ки, эдебиятнынъ яшамасы, онынъ бир дередже олса да, инкишаф этмеси, языджыларнынъ фаалиети кенишлемеси, оларнынъ къалемлери пишкинлешмеси ичюн, яш къалемлернинъ осип етишмеси ичюн оларнынъ китаплары чыкъып турмакъ керек. Бунсыз эдебият инкишаф этмей. Бизде исе 1957 сенеси ана тилинде «Ленин байрагъы» газетасы чыкъып башлавынен языджы ве шаирлеримизге озь эсерлерини шу газетада бастырмагъа аз бучукъ имкян булсалар да, озьлерининъ айры китапларыны чыкъармакъ имкянлары сонъ дередже тар эди. Яни Ташкенттеки Гъ.Гъулам нешриятында 1957 сенесинден 1967 сенесине къадар къырымтатар тилинде олгъаны-оладжагъы йылда бир дане китап чыкъарыла эди. Буны ич де эдебиятнынъ илерилеви демек мумкюн дегиль. Эбет, бир чарелер корьмек зарур эди.
Бу девир халкъымызнынъ миллий арекетининъ энъ кениш сурьат алгъан деври эди ки, халкънынъ кутьлевий тазыйкъы медениетимизни, эдебиятымызны да къайгъырып, ортагъа чешит талаплар къоймагъа имкян бере эди.
1957 сенеси Октябрьнинъ 50 йыллыгъы мунасебетинен бу юбилейге мемлекетте буюк азырлыкълар алынып барылды.  Миллий арекетимизнинъ акъсакъалы, миллий эдебият ве миллий медениет севдасы олгъан Мустафа оджа Халилов бир корюшювимизде манъа шу юбилейден файдаланып, нешриятта къырымтатар тилинде китаплар чыкъарув болюги ачылмасыны талап этмекни теклиф этти. Мен, айны шу вакъытта СССР Языджыларынынъ IV съездине азырлыкъ кеткенини де эсапкъа алып,  деръал ишке кириштим ве шу акъшам Озьбекстан языджылары бирлигининъ башы Кямиль Яшенге мектюп яздым.
Бир къач куньден редакцияда иш вакътында къапымыз ачылып, одагъа Шамиль Алядин кирип кельди. Бизнен селямлашкъан сонъ о эеджанлы алда мени софагъа чагырды. Узун софа бойлап адымлар экенмиз, Шамиль агъа мени къучакълады да: «Риза, сен не яптынъ, акъай, бутюн языджылар бирлигини аякъкъа турсаттынъ. Мен шимди андан келем. (Языдждылар бирлиги зельзеледен сонъ, Навоий сокъагъында бизим редакциямыз булунгъан буюк бинада ерлешкен эди). Кямиль Яшен бутюн Правление азаларыны топлап, сенинъ мектюбинъни окъуды башындан сонъунадже. Эр кес: «Шамиль ака не ичюн бир шей айтмады?» – деп, манъа тикильдилер. Яшен де манъа итираз этти. Сенинъ мектюбинъни пек гузель къабул эттилер. Молодец, акъай! Аман иш яптынъ. Яшен манъа, барып о адамны тапынъыз ве не къадар языджынъыз бар, не къадар язгъан, газетада эсерлери басылгъан муэллифлеринъиз бар, эллеринде насыл азыр эсерлер, насыл эльязмалары бар – бутюн булар акъкъында малюмат, оларнынъ джедвеллерини азырлап кетиринъ, деп учь кунь муддет берди. Элинъде олгъан малюматларны ал да акъшам бизим эвге кель», – деди.
Мен  мектюпнинъ Кямиль Яшен тарафындан бойле мусбет къабул олунгъаныны анълап, меселенинъ темелли чезильмеси ичюн шу мектюпни янъыдан машинкадан чыкъарып, оны энди Озьбекстан КП Меркезий Комитетининъ секретары Р.Нишановгъа ёлладым ве башында «IV съезду писателей СССР» деп  экинджи адресни де косьтердим».

Меркезий Комитетке язылгъан  шу мектюпни олгъаны киби русча кетирем:

IV СЪЕЗДУ  ПИСАТЕЛЕЙ СССР.
СЕКРЕТАРЮ ЦК КОМПАРТИИ УЗБЕКИСТАНА
тов. НИШАНОВУ Р.Н.

В мае месяце этого года состоится IV съезд писателей СССР, который подведет итог работы огромной армии прозаиков и поэтов за прошедшие семь лет. На съезде, безусловно, будет отмечено какой большой скачок сделала советская литература за этот период, какие большие успехи достигнуты советскими писателями во всех жанрах литературы, литературами братских народов. Это очень и очень отрадно. Иначе и не должно быть. В Программе КПСС и в решениях ХХIII съезда партии также ставится задача дальнейшего развития национальных культур народов СССР.
Однако цель моя состоит не в том, чтобы констатировать эти общеизвестные истины, а в том, чтобы поставить непонятный мне и тревожащий меня вопрос: почему эти общеизвестные истины перестают быть истинами в отношении крымскотатарской культуры вообще, и литературы в частности. Здесь речь пойдет именно о литературе.
Я – самый обыкновенный читатель, каких тысячи и тысячи. Любитель литературы. Люблю русскую классическую литературу и литературу других народов. Но я, к своему несчастью, являюсь также неисправимым любителем своей родной крымскотатарской литературы. Именно эта любовь и заставила меня взяться за перо.
Дело в том, что в эти дни, читая о подготовке к IV съезду писателей СССР в периодической печати, я бросил мысленный взгляд на состояние родной мне крымскотатарской литературы на сегодняшний день и решил свои наблюдения и факты изложить в этом письме.
У крымскотатарской литературы весьма богатое прошлое, которое уходит своими корнями в глубь веков.  Но, не имея целью показать ее развитие, отмечу только, что в 20-х и 30-х годах выросла целая  плеяда крымскотатарских писателей и поэтов. Многие из них сложили головы в боях за Родину, участвуя в партизанском движении и подпольной работе. Некоторые живы и трудятся по сей день, успев стать уже старшим поколением нашей къымскотатарской литературы. Среди них есть и делегаты I съезда писателей СССР – старейшие писатели Э.Шемьи-заде и А.Дерменджи.
Затем годы войны. 1944-й год. Выселение всего народа из родных мест (чёрное последствие культа личности). Годы репрессии и комендантского режима и т.д. И, наконец, сегодняшний день 1967-го года, канун открытия IV съезда писателей СССР.
С чем же приходит наша крымскотатарская литература к этому форуму советских писателей и с чем приходит она к 50-й годовщине Октября?
Обратимся к цифрам. Мне, экономисту по специальности, нетрудно привести некоторые цифры. Благо их будет немного.
За последние почти 23 года, что наш народ живет в Узбекистане (в основной своей массе), здесь выпущено на крымскотатарском языке всего 12 книг общим объемом в 73 печатных листа и тиражом всего в 61 тысяч экземпляров. Это О,5 книги в год.
Как говорится, комментарии излишни. Можно ли говорить после этого о каком-то развитии или достижениях крымскотатарской литературы в Узбекистане, а тем более о её роли в воспитании людей.
Говорят, без хозяина и дом сирота. Мне кажется, примерно такое сиротское положение и у крымскотатарской литературы. Вернее, у неё хозяин-то есть, но беда в том, что у этого хозяина нет решительно никаких прав и возможностей. (А раз нет никаких прав, то, естественно, этот хозяин и обязанностей никаких у себя не чувствует).
Дело в том, что в 1957-ом году была создана специальная секция крымскотатарской литературы при Союзе писателей Узбекистана. Этот орган и является хозяином, если можно его так называть, нашей литературы. Посмотрим же на этот орган сейчас, почти через 10 лет со дня его создания. Он оказался у Союза писателей Узбекистана пасынком. Достаточно сказать, что никто не интересуется, чем занимается эта секция и что она делает.
Авторы приносят (вернее, раньше приносили, теперь не приносят) свои произведения, сборники в секцию, секция рассматривает и рекомендует их в издательства, а издательства не выпускают. Ведь у них свой план, свои задачи, свои дела (какое им дело до нужд крымскотатарской литературы, до ее развития, до потребностей крымскотатарского читателя). А секция ничего не может сделать. Вот тут-то и выявляется, что у неё нет никаких прав и возможностей.
В самом деле, что она может сделать, если у неё в руках ничего нет, если она не наделена никакими правами и возможностями. Есть видимость, что работает орган, занимающийся вопросами развития крымскотатарской литературы, есть видимость, что издаются книги на крымскотатарском языке, а фактически – 0,5 книги в год!
Тут или я ничего не понимаю, или здесь явно какое-то упущение.
Ведь раньше в Крыму до войны на родном языке выходило 4 журнала, десятки газет, сотни книг в оригинале и в переводе с братских литератур.  Кстати, тогда очень бурно развивалась переводческая литература.
О деятельности крымскотатарской секции при Союзе писателей Узбекистана и об условиях «развития» нашей литературы красноречиво свидетельствует следующий факт. Несмотря на то, что секция объединяет всего девять человек (членов Союза писателей СССР), за 10 лет не принят в члены Союза ни один молодой писатель. Почему не принят? Опять-таки потому, что ни один из них не может выпустить хотя бы одну свою книгу.  А, как Вам известно, без издания книги в Союз писателей не принимают.
«Если на одну минуту остановить литературу, то это равносильно прекращению жизни народа», – так оценил великий Навои место литературы в жизни народа.
Из всего вышесказанного можно сделать вывод, что сложился заколдованный круг, из которого непременно и срочно надо найти выход и дать толчок развитию крымскотатарской литературы.
Для частичного решения этого вопроса осмелюсь предложить сделать следующее:
1) Учитывая своеобразное нынешнее положение крымскотатарской литературы, установить в издательствах Ташкента постоянный лимит для издания крымскотатарской литературы примерно в 100 печатных листов в год и предоставить право секции крымскотатарской литературы полностью распоряжаться этим лимитом.
2) Создать при издательстве небольшую редакцию, хотя бы из 2-3 человек для редактирования и обеспечения своевременного и качественного издания книг.
В  результате чего:
а) у секции крымскотатарской литературы появились бы права и возможности в выпуске книг своих писателей;
б) появился бы стимул к плодотворной творческой работе у всех, кто обнаружил у себя второе призвание – литературную деятельность (поскольку будет возможность издаваться);
в) читатели получили бы возможность приобщиться к литературе на родном языке.
Вышесказанное, конечно, является первым практическим шагом к осуществлению которого надо приступить сегодня же.
Однако, для этих же целей, на наш взгляд, назрела необходимость и настала уже пора организовать выпуск литературного журнала на крымскотатарском языке или, если это невозможно, то выпуск литературного альманаха с периодичностью хотя бы один раз в три месяца.
Вот те мысли о нынешнем состоянии крымскотатарской литературы и те предложения, которые я решил изложить в этом письме. Надеюсь, что на мои предложения будет обращено внимание и что появятся сдвиги и перемены в нашей родной литературе.

                                                            С уважением читатель
                                                           Фазылов Риза Эмирович.
             Мой адрес: г.Ташкент-49, ул. Выставочная, 371/5».
10.01.1967 г.
                                                                                                                                 
                                        (Мектюп аз бучукзъ къыскъартылып алынды).

Бу мектюптен сонъ эки афтагъа бармадан Меркезий Комитетнинъ медениет болюгининъ мудири Шермухаммедов бизим языджыларымызны топлап, нешрият янында къырымтатар эдебияты болюги ачыладжагъыны илян этти. Иште, тыпкъы шу мектюпте язылгъаны киби, Гъ.Гъулам адына нешриятта  дёрт адамдан ибарет къырымтатар эдебияты болюги ачылды ве о болюкке къырымтатар эдебияты ичюн йылда 100 басма табакъ колеминде лимит берильди. Болюкнинъ мудири этип языджы Черкез-Али тайин этильди, болюк муаррири вазифесине исе шаир Сейтумер Эмин къойылды. Сейтумер Эмин кеткен сонъ болюк муаррири Урие Эдемова олды ве Черкез-Али песнсиягъа кеткен сонъ о болюк  мудири олды. Мектюпте къойылгъан талаплардан ялынъыз бир шей амельге ашмады – шу айырылгъан 100 басма табакъкъа языджыларымызнынъ секциясы саип олып оламады, яни насыл китаплар, насыл эсерлер, кимлернинъ эсерлери ве насыл колемде чыкъарылмакъ кереклер, бу меселени секция ничюндир озь элине алып оламады. Теэссюф ки, аля бугунь де шойле девам этмекте.

Комментариев нет:

Отправить комментарий